tisdag, oktober 09, 2007

OS I KINA

Jag såg programmet Argument på SVT för någon dag sedan och jag reagerade på debatten om OS i Kina, om vi ska bojkotta det eller inte.! Arne Ljungqvist var med även fotbollsliraren Linda Klaveness - på andra sidan satt Liberala Ungdomsförbundets ordförande Frida Johansson Metso och Petra Lindberg som är ordförande av gruppen Supporting Human Rights in China. Kanske inte helt oväntat gällde debatten om mänskliga rättigheter i Kina (som på vissa platser inte finns) och huruvida man ska vissa sitt missnöje. Här ville Frida & Petra att Sverige ska bojkotta OS för att visa sitt missnöje för hur situationen är "där". Arne däremot vill att Sverige ska delta och på så sätt arbeta för mer mänskliga rättigheter i Kina. Jag är en sådan där idrottsperson som inte vill att idrott ska ha något med politik att göra. Men givetvis är stora idrottspersoner ett starkt vapen i politik. Klaveness funderade mest på hur hon skulle agera - bojkotta eller inte! Hon lär nog ställa upp. Arne tog bl a upp Moskva och Los Angeles OS där man bojkottade varann och faktum är ju att det tjänade inget till utan istället kanske det bara blev värre. Som exempel för att vissa att OS är bra så tog han upp Seoul OS och det faktum att Sydkorea blev mer demokratiskt och nu fungera helt OK. Jag är helt säker på att OS är bra för både Kina och världen. 22 000 journalister kommer att bevaka spelen och de kommer ta upp eventuella snedsteg direkt. Kina kan inte styra en sådan stor kår - man står starkare ju fler man är. Det kommer säkert bli många efterspel men jag är övertygad om att Kina kommer att bli bättre men det går inte över en natt. Jag blev lite upprörd när jag såg debatten men jag märker att jag inte kan skriva ner allt för då blir det ett superlångt inlägg. Men kort och gott så kan man inte bara för att man inte gilla nått ignorerar det helt och sen tro att allt löser sig - lite långsökt kanske men är ändå samma sak - att man kan inte börja gråta och tjura bara för att man inte få det man vill ha. Du måste föra en dialog och du måste påverka genom ett aktivt arbete, inte ignorera. Arne hade en bra poäng, varför ska idrotten där idrottsmännen i många idrotter har OS som sitt stora mål vara starten på bojkott. Näringslivet gör allt för att tjäna pengar på Kinas ekonomiska boom!? En mycket tydlig poäng, vill politiker som Metso att Kina ska bojkottas då kanske det är just politiken som ska börja bojkotten. Det är väldigt lätt att kritisera andras deltagande medan man själv kanske står med ena stöveln i vattnet! Nä, det är bara en debatt och det är ifs bra att vädra åsikterna men en bojkott kommer det inte bli - kanske från några enstaka idrottsmän som blandar politik med idrott men inte fler. Du väcker det kinesiska folket bäst på plats och det är då du kan påverka dem. Jag tror OS kommer bli ännu ett lyft för Kina. Måste också nämna att Arne Ljungqvist var otroligt duktig och fullständigt dominerade debatten. Sedan vill jag ju att med en sådan titel sätta detta inlägg under Sport etiketten men det få bli under Politik etiketten pga att debatten handlade om det.!
Vid intresse - Här är länkar:

Debatten - http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=52891&a=930187&lid=puff_929995&lpos=extra_0

Chatten efter med Arne - http://www.svt.se/content/1/c6/92/99/95/arneos.pdf

Kommer osökt tillbaks på USA. Metso, varför bojkotta vi inte USA då med sina kränkningar mot mänskliga rättigheter?

J9

Inga kommentarer: