torsdag, januari 31, 2008

SUPER-SANNA

Om jag ska vara helt ärlig så trodde jag aldrig att varken Susanna eller Jenny Kallur skulle nå absoluta världstoppen inom 100m-60m häck. Jenny har ju tyvärr inte gjort det och just för att de är tvillingar trodde jag skulle hämma "di" båda men onekligen har Sanna överträffat mina förväntningar. Trots allt är korta häcken en sprintdistans och vi i Sverige är inte bortskämda med sprinters i toppklass. Visst Ludmila var ju bra men hon var trots allt inte svensk från början utan det mesta av sin träning och resultat var under Rysstiden. Det är lite synd att Jenny inte når samma resultat som sin syster men det hade varit nästan för bra, dock trodde jag att Jenny skulle vara något bättre för tillfället. Sanna däremot har bara gått från klarhet och klarhet och i princip varje år förbättrar hon sina pers. Hon missade medalj förra året i VM men hon var riktigt nära och frågan är hur det hade gått om vissa "övertramp" inte hade gjorts. Men hon tog det på bästa sätt för i loppen efter VM spöade hon alla inklusive världsmästaren och dessutom sprang Sanna snabbare än någonsin. Dessutom är det oehört spännande med Sanna, för varje gång hon sänker perset så tror man ju att nu är maxnivån nådd och man hoppas hon håller den formen under en längre tid. Dock fortsätter hon ju att pressa sig mot "högre höjder". Jag missade tyvärr hennes lopp i Sportnytt men tack vare internet har jag sett det ändå, jag pratar givetvis om hennes senaste fantastiska lopp som ägde rum i Göteborg. Dessutom på slöa banor, de hade bättre förutsättningar för hoppgrenar än sprintgrenar vilket ger en indikation på att Sanna kan gå till och med ännu närmare inomhusvärldsrekordet (21 bokstäver). Sanna sprang på smått otroliga och fantastiska 7.75 vilket är 6 hundradelar från Ludmilas världsrekord (som hon tog när hon tävlade för Ryssland) och sänkte det svenska rekordet med 5 hundradelar. Det är verkligen en fröjd att se henne springa och jag är numera övertygad om att hon kommer att fortsätta kapa tider om än med mindre marginaler, det är trots allt en oehört hög nivå. Dock vet man ju att skador lätt kan uppstå och förstöra karriärer, ändå har Sanna presterat mycket mer än jag någonsin trodde - det enda jag egentligen önskar för Sanna är att hon är skadefri till i alla fall efter OS, för då kommer hon bli svårbesegrad. En otrolig sprinttalang som verkligen får ut all sin kraft när startskottet går. Dessutom har jag sett henne träna live med Bergvall, Klüft och syrran sin. ** Kolla in loppet på svt.se.


J9

Inga kommentarer: