torsdag, juli 19, 2007

KLARSPRÅK

Vad är det som händer med krogvakter? Hur fungera dem och kan man inte stänga av dem!? Man har ju hört vad som hände i Bulgarien där en 25 åring dog och en annan svensk blev svårt skadad. De bilder man fått se på nyheterna är ju helt sjuka. När man nu tycker att man är tvungen att välja våld varför slutar man inte då när den andre inte slår tillbaks. Eller säger sluta! Vad händer egentligen i denne bulgars huvud? Visst är vaktjobb rätt tufft och man få ta mycket skit men oftast har de utbildning och de väljer ju själva vad de jobbar med. Hoppas verkligen han får ett rejält straff och det är väl så att de på lite sydligare grader är mycket hetsigare och har svårt för att sluta när man väl har börjat. Att inte andra gick in och bröt bråket fattar jag inte. Nu kan jag inte hela historian om vad som hände men det verkar knappast som nån stoppade dödsmisshandeln. Polisen ingrepp väl inte heller fast de var på plats. Nu är man lite fördomsfull kanske men sånt händer väl bara bland "sådana" länder.

Inget som jag jämför men jag tänker på den misshandeln utanför en krog där ung sossarnas ordförande blev fälld. Hur kan hon det egentligen när hon va den som hade blåmärkena, efter vaktens bryska tillvägagångsätt. Han hade inga märken alls. Sanslöst. Riktigt synd om alla vakter som gör ett riktigt bra jobb men iom detta får en massa skit. De är väl bara kanske några procent som håller på med skit men blir ett j.vla liv när det uppmärksammas, samtidigt som de andra knappast hyllas för sitt gedigna jobb.

Vill bara snacka lite klarspråk med, jag hatar inte USA även om man tycker att vissa inlägg bekräfta det. Jag är ett fan av USA, deras filmer, serier, viss politik, som land, mångsidighet och produkter. Kan hylla mycket men fallet är det att USA har sådan makt att det slår igenom mycket ut i resten av världen samtidigt som många överskattar USA otroligt mycket. USA är som EU, knappt, och inom några år är väl Kina världens första supermakt (inte bara stormakt) och där går EU i första ledet för att hjälpa Kina med att klara av deras enormt snabba utveckling som även är en aning labil. USA är riktigt bra på att visa de bilder av landet som gör att vi bara se glitter, vi har rätt, och gör som vi, därför bör man emmellanåt heja till så ni inte propageras med. Det är republikerna som är de farliga och demokraterna som är hjältarna. Med reservation för undantag - de finns överallt. De har också problem där precis som vi, och alla andra länder. Så, nu tro jag att jag fick med det jag ville, nu kan jag alltid hänvisa till detta inlägg om det är nån som undrar.

P.S - vem kan hata landet som gav oss Coca-Cola, Forrest Gump, Seinfeld, Wyatt Earp och George Marshall, Pamela Anderson, Star Wars och McDonalds. =)

J9

2 kommentarer:

Tonia! sa...

Pamela Anderson & McDonalds.. seriöst???

KEONI sa...

Man har ju varit ung och fri.!!