måndag, juli 30, 2007

MUSSE

Sportsfreak är vad dom kallar mig och då ska jag också vara det. * Nä, men det är jag faktiskt på många sätt och när det gäller friidrott så är det inget undantag (som finns i allt). Blev helt paff när jag för någon dag sedan läste på text-tv att Mustafa "Musse" Mohammed hade slagit Anders Gärderuds mycket klassiska svenska rekord på 3000 m hinder. Gärderuds tid var ju ett klassiskt rekord då han satte det i OS-finalen '76 och som än idag är en fantastiskt bra tid. (8.08.25) Om jag inte har helt fel för mig så hade Gärderuds 31 år gamla tid givit honom guld i förra EM och medalj i förra VM så att 3000 m hinder är en gren som stått stilla kan man nog hålla med om. Visst går de under den tiden men det händer inte så ofta precis. Jag tror dock att Gärderud är glad över att Musse slog rekordet, för det första har det gått otroligt långa 31 år sen sist och för det andra så var det Musse om nån som skulle slå det. Annars hade det kanske gått 31 år till. För det är bara Musse som varit i närheten av Gärderuds tid. Den nya rekordtiden ligger på 8.05.75 vilket jag tror inte blir så värst gammalt. Om det är bra väder på DN-galan så kommer nog Musse att springa på runt 8.03 - 8.04 och då kommer även Europa rekordet ryka eftersom han nu senast bara va 8o hundradelar efter det. Han är nu alltså den nästsnabbaste Europen genom alla tider på 3000 m hinder. Dessutom har också Musse blvivit en mycket het medaljkandidat utöver våra prenumerantkandidater lik Christian Olsson, Klüft, Stefan Holm, Kajsa Bergqvist och Susanna Kallur. Om Musse inte bryr sig för mycket av hur de andra springer tror jag att han tar medalj i VM (dock inte guld) och att han där springer runt svenska rekordet där med. Det är fantastiskt roligt att se hur han försökt bättra sig, han har mycket bättre häckteknik som många kanske inte tror gör så mycket och han har ett annat träningsupplägg som verka ju funka riktigt bra. Höghöjdsträningen är det som jag tänker på då och han ska ju göra nån sån vecka till så därför tro jag att han har lite mer att ge. Det som också var roligt att se var att han hade en spurt på slutet, imponerande. Nä, det är bara att gratulera Musse och önska honom lycka till. **

Måste nämna en annan kandidat till medalj i Osaka VM, nämligen Magnus Arvidsson som håller en mycket hög lägsta nivå i spjutkastning. Nästan aldrig under 84 m och den nivån kan räcka till medalj i VM beroende på väder. Däremot behövs lite mer fullträffar om han ska ta medalj under goda förutsättningar. Men helt klart en rolig medaljkandidat för sveriges del då spjut var en paradgren för 10-15 år sen. Dessa 2 är helt klart mycket spännande inför VM i Osaka.

J9

Inga kommentarer: