torsdag, april 17, 2008

DERBYDAGS

Då är det äntligen dags för årets första derby i fotbollshuvudstaden Göteborg. Vad jag har hört väntas storpublik och vi få hoppas att vädret är på fotbollens sida. Hörde att där var över 50 000 1977 när lagen möttes vilket är rekord dessa lagen mellan. Det lär det ju inte bli idag eftersom det är en torsdag och framförallt tar man inte in så många längre pga säkerhetsskäl. Det är ju lite synd för publikrekordet i Sverige är från 1959 tror jag och då var det ÖIS mot IFK, där var (har jag för mig) runt 54 000 men det kan ju aldrig slås om det inte byggs en större arena. Men tillbaks till derbyt! IFK Göteborg har ju börjat allsvenskan hyfsat även om spelet inte varit så övertygande som jag hade hoppats på. Trodde faktiskt att IFK som i princip har samma lag som förra året skulle vara numret större i år då det gör mycket att jobba med samma trupp året efter. Men det kommer kanske. Dock senast gick det ju riktigt bra - man slog IFK kamraterna från Norrköping med övertygande 4-0. Hoppas på samma siffror ikväll. =) Dessutom kommer GAIS från en mindre lyckad allsvensk upptakt, ifs så slog man Hammarby men man förlorade senast mot starka Kalmar med hela 4-0. Trots riktigt bra motstånd är det alltid jobbigt att ta sig ur en sådan storförlust, jag hoppas att de inte ta sig ur den ikväll.! För mig är hela säsongen viktigast men hade jag varit från Götet antar jag att så länge man vinner derbyna + matcherna mot AIK så är det OK. Så det är helt klart stora förväntningar på dagens match och dessutom tror jag det var 16 år sedan GAIS senast slog IFK. Tycker gott det kan dröja lite till och jag tror IFK vinner matchen med 4-1. =) Hjärta - Hjärna men men.**
Bilden är lånad här.


J9

Inga kommentarer: