tisdag, oktober 14, 2008

DNA

Det var ett tag sedan det kom upp men jag tänkte på det för bara någon vecka sedan. DNA, forskning inom detta område är ju oändligt och man hade kommit fram till en hel del både roliga men kanske skrämmande slutsatser. DNA har ju blivit något av en supertråd som kan binda oss till brottsplatser och dessutom berättar det var det är för fel på oss eller hur vi funkar.! Det är rätt otroligt egentligen att något så litet kan bära på så mycket information. Där har tekniken kanske bara skrapat lite på ytan men det känns som om det är tur att tekniken kommit så långt på det området. Det var väl vetenskapens värld eller något sådant som tog upp det. Nämligen att DNA i det mesta organiska i världen överenstämmer mer än vad kanske vi vanliga visste. Antagligen även bland forskare. Att vi är nära släkt med apan är inte så häpnadsväckande i sig men att DNA bland apor och människor är till 98% identiska är häpnadsväckande. Rent ytligt skiljer det helt klart mer, tycker jag iaf, men trots allt visar det att evolutionen inte tog så många steg till där vi är nu. Det är väl lite skrämmande att vi är så nära att bete oss som apor och att vi är så lika i uppbyggnaden. Om man fortsätter så var där fler exempel de visade på i det programmet och jag kommer inte ihåg så mycket men jag fastnade även för något som jag tyckte var roligt. Man visade på likheten mellan blommor och människor. Hör man det så tycker man ju att det är ingen likhet överhuvudtaget men så var inte fallet när det gäller DNA. Tydligen så stämmer DNA till 40% överens - det är ju osannolikt, tycker jag iaf. Men så är det tydligen och där blir man lite ställd. Att blommor och människor nästan har hälften till samma uppbyggnad. Jag tycker det är roligt och allt oftare förstår man att allt med världen är unikt även om allt levande är likt. **

J9

1 kommentar:

Lotte Jensen sa...

ja DNA är en intressant liten tingest med stort inflytande... *S*