onsdag, november 07, 2007

MODERAT = SVARTJOBB

De senaste två veckorna har varit ganska så knappt kaotiska när det gäller svensk politik. Ordspråket "Ju mer du tjänar desto mindre behöver du betala för" växer sig allt starkare och då pekar jag givetvis på våra styrande moderater. Visst kan jag väl medge att så hemskt är inte lite svartjobb och jag hörde att nån undersökning av SIFO visade att var femte svensk har använt svartjobb. Men sen handlar det ju om i vilken utsträckning svartjobbet är. Det är inga problem om det är summor som är väldigt lite, man ber en kompis som är snickare att fixa nån list eller en annan som fixar nån liten gjutning men det är bara småsummor. Något som jag tror skatteSverige skiter i. När man börjar närma sig lite högre belopp, summor som gör det värt att undgå skatt, då handlar det om etikett och samvete. Man tycker ju att de som har pengar bör ju se svartjobb som något helt långt borta samtidigt som de som lever knapert älskar svartjobb. Patetiskt att se dessa moderata förtroendevalda personer som tror att de lever utanför systemet liksom när det handlade om TV-avgift. Nä, Reinfeldt är nog den sämsta statsministern vi haft när det gäller att välja medarbetare. Kommer osökt in på nästa person. Schenström (osäker på stavningen där) som har ett härligt personligt omdöme verkligen. Gör väl inget att lämna jobbet och ta någon barrunda med en politiskt reporter, ironi. Herregud, jag har aldrig hört att en brandman tar och dricker några öl eller lite vin under sin jourtjänst. Om det hade hänt så hade personen sparkats vilket gudskelov även hände statssekreteraren. Om jag går tillbaks till svartjobbet så vill jag reservera mig för andra partipolitiker. Det är ju säkerligen så att en hel del sossar, miljöpartister och vänstrar har fuskat med svartjobb men för tillfället så är det alliansen som har blivit undersökta under luppen och då gäller kritiken bara dem. Så länge.!!
Fortfarande är det så att moderaterna har haft en otroligt hög omsättning när det gäller ministerposter och medarbetare vilket ses som en stor svaghet och osäkerhet. Frågan är om det återigen blir som början av 90-talet att sossarna måste städa upp efter högern efter nästa val!!

J9

Inga kommentarer: