tisdag, november 27, 2007

VINDKRAFTVERK

Nämnde det innan att fastigheter är en bra form av investering och att för tillfället råder byggarkaos i min familj. Dessutom har jag skaffat mig en liten fastighet där jag ska bygga lite på när tid ges och jag inte har nått annat att göra. Men detta fallet räknas inte egentligen men det är helt klart skoj. ** Ska jag fortsätta på detta bandet så kommer jag in på vindkraftverk. Jag och far har länge haft vindkraft i tankarna men det kräver lite lösöre och dessutom behöver man tillstånd. Det hade varit bra att vara bland de första i Sverige som har vindkraftverk i skogen, men så kommer det nog inte bli eftersom det börjar byggas i skogarna nu. Det tar väl ca 2 år innan det år så att verket snurrar och då hinner en hel del hända. Nån artikel pratade om begagnade verk men efter lite räkning med en viss riskbedömning så ger inte det nån vinst för normala privatpersoner. Däremot för de som driver nått företag som kräver mer då är det lönsamt till viss del. Sedan har man funderat på de mindre verken som inte kräver tillstånd och inte tar lång tid att få upp men där har det visat sig att kvalitén är under all kritik. Det kommer dock lite nya grejer nu som kan vara intressant. Det är nog inga problem för de som har säker inkomst och i övrigt låga kostnader att ta ett lån för ett nytt vindkraftverk om man kommer med en bra avbetalningsplan och visar dem en kostnadskalkyl. Det är just detta alternativ som vi tänker mest på och kanske någon dag så står där i verk mitt i skogen. Vacker syn. =) Vi har också kollat upp möjligheten med att arrendera ut mark för bolag som vill sätta upp verken. Det kan ge riktigt bra betalt och då har man dessutom inga kostnader men för tillfället vågar ingen sätta upp dem i skogen utan föredrar marken längs kusterna. Men det kommer mer och där finns några testområden runt Nässjötrakten. Få se vad som händer där. Sedan är det ju så att man helst ska göra ett vindtest, sätta upp en hög mast som mäter vindhastigheten, och det brukar vara ett test som varar i ca 1 år. Det är ju också så att man själv måste stå för den kostnaden om man inte lyckas hitta någon som vill arrendera ens mark och då kan kostnaden ligga på runt 200 000 kr. En hel del pengar för att bara kolla om det är möjligt med vindkraft eller inte. Nu är det så också att det finns en ny teknik inom vindkraften så man kommer väl att kolla upp det mer. Tills dess så ta det lugnt!!

J9

Inga kommentarer: