tisdag, november 20, 2007

TV SOM FÖRR

Nått som jag har tänkt på många gånger är varför inte de bättre TV-programmen från förr visas mer. Där finns ju några kanaler som ständigt visa gamla serier (främst från 80-talet) men de flesta av dem är ju inte speciellt bra. Dessutom tycker jag att det är SVT som bör visa dessa program igen då SVT är Sveriges största kanal när det gäller tittarsiffror. Hade gärna sett att Snobbar Som Jobbar, Helgonet och Helt Apropå går på Sveriges Television. Det finns en hel del pärlor från förr och även från Sverige. Kan inte alla namnen men jag vet att där var flera bra humorprogram i Sverige förr. De hette väl Nöjesmassakern!, Kurt Olsson och kanske framförallt det som Hasse & Tage gjorde. Det borde absolut visas mer av di två. Pang i Bygget hade ju kunnat gå igen, blev förresten helt surprisad när jag fick reda på att Pang i Bygget bara gjordes i 16 avsnitt. Trodde jag hade sett kanske 30 avsnitt men det lär det inte har varit!! =) En del av programmen går ju på andra kanaler men speciellt de svenska humorprogrammen verkar undvikas. Om man sedan ska jämföra TV förr & nu så kanske det ifs blir dött lopp eller att t om programmen på senare tid är bättre. Om man går tillbaks till på 90-talet gjordes klassiker som Seinfeld, Vänner, Simpsons, Rederiet och NileCity. Ganska svårslaget måste jag säga, men då var ju 90-talet min tonårsperiod. 2000-talet har ju Morden i Midsomer, Scrubs, Drömmarnas Tid och så kan man fortsätta så i all evighet. Men det jag vill poängtera är att lite mer variation på det man visar i repris hade inte varit fel och hade gärna sett SVT visa mer från sitt arkiv som kanske är det största TV-arkiv i världen efter BBC:s. Som sagt mer från äldre svenska humorprogram, det var ju trots allt inte så överdrivet då!! En bra mix som jag gillar skarpt är Drömmarnas Tid, ny serie men med gammalt innehåll och så all denna ljuva 60-tals musik.

Vart har de här underhållningsprogrammen tagit vägen, de som håller klass då.! Fångarna på Fortet, 24 karat, Det kommer mera, den serien där de skulle hitta en juvel!? osv. Sådana görs inte längre - nu ska det vara reality shows (knappt de ifs numera) där det handlar om folk som ska förnedra sig eller bara vara helt korkad. Om man hade tillgång till SVT:s arkiv hade jag börjat kopiera iaf. SVT borde ha en programpunkt varje lördag där en omröstning på olika program bestämmer vad som ska gå i repris. Folkets repris eller Folkets Val!! Se där ja.. **

J9

Inga kommentarer: