onsdag, februari 13, 2008

DELTÄVLING 1

Så va cirkusen igång och det började i Sveriges finaste stad och dessutom Sveriges framsida nämligen i Göteborg. Dock höll ju inte startfältet någon större klass och faktum är att det kanske är en av de sämsta deltävlingarna någonsin när det handlar om låtarna. Jag kan inte sluta påpeka vilket jag gjorde förra gången jag skrev om melodifestivalen att det var bättre förr när det bara handlade om låtarna. Ett bra arrangemang bakom låtarna med levande orkester med långt ifrån alltid stora artister. Jag saknar orkestern, jag saknar juryn och jag saknar framförallt kvaliten på låtarna. Jag tror inte att låtarna har blivit så mycket sämre utan det är snarare så att Christer Björkman och hans följe väljer ut det som de gillar vilket gör att de bättre låtarna fortfarande ligger kvar orörda i mailhögen. Man säger att Melodifestivalen är numera en fest men det har det alltid varit så därför är det läge att kicka Björkman och börja om igen när det handlar om låtar. Inte ha vissa låtskrivare som permanenta deltagare. Men om jag ska ta låtarna som nu sist va med så är det väl ändå bara Amy som får godkänt för även om bidraget inte va bra så var det bättre än alla de andra. Dock påverkar scenframträdandet för mycket på hennes sång vilket gör att det låter lite sämre än det bruka när hon sjunger. Värst är ju ändå Christer Sjögren, det är ju egentligen inte hans fel, för jag fattar verkligen inte hur folk kan rösta på den låten. Bara att höra titeln låter som om det var något som Storbritannien eller Tyskland hade kommit på till Schlagerfestivalen. Känns som om man hört låten flera 100 gånger innan och den är verkligen så tråkig. Att den låten vann visar verkligen vilken dålig klass det va på denna deltävling. Tur att allt emellan höll så hög klass, som Björn Gustavssons framträdanden, Luuks ledning och framförallt Hipp Hipps deltagande. De är verkligen hur bra som helst. Egentligen kan det kvitta om vilka som går vidare detta år för alla vet, inklusive min syster, att detta året vinner Carola och Andreas Johnson (dock tack vare Carola). Men man vill ju gärna att där är några andra låtar som är bra i finalen.


J9

Inga kommentarer: