fredag, februari 29, 2008

EN ANNAN MENTALITET

Jag såg återigen det numera kultförklarade programmet Uppdrag Granskning på SVT. Måste passa på att höja programmet till skyarna för det håller verkligen en hög standard där de tar upp problem som faktiskt berör oss alla. Denna gång handlade det om de papperslösa asylsökande personer där det enda de egentligen vill göra är att hitta jobb i Sverige för att bli en del i vårt samhälle. I den desperation som vi framtvingar genom en helt otroligt usel migrationspolitik så tar de vilket jobb som helst för att komma igenom vardagen. Så låga löner som 5kr/h har de haft och vanligtvis hamnar timlönen runt 20kr/h. Hade det handlat om praktiktjänster som migrationsverket ordnar så bruka det ju inte vara så höga löner precis men jag har för mig att minimilönen ligger runt 45-50kr/h och det är ju mer än dubbelt så mycket. Förstår inte hur man kan betala folk så lite för ett jobb utan att ha dåligt samvete. Där var en arbetsplats som jag fastnade starkt för och det var lagerhuset i GBG. Där ansvarig chef där visar upp bra löner som han säger är lagerarbetarnas men det visade sig att de löner tillhörde underchefer osv. Dessutom blev denne chef så förbannad att det var nära han klippte till Janne Josefsson. Han sätt att agera är av en helt annan mentalitet som vi svenskar inte har, jag trodde verkligen jag skulle dö av skratt när jag såg denna chef försöka sko sig ren medan det enda han egentligen gjorde var att binda ris på sin egen rygg!. Man verkligen såg rädslan i denna person och han lär nog har förstått att han låg illa till. Nu är det även så att Uppdrag Granskning har sådan tyngd i sig att nu kommer det en ändring i lagstiftningen angående arbetsgivarens ansvar i anställningen av papperslösa. Där kan man även ge en eloge till Lars Ohly som på ett smidigt sätt fått Sven-Otto Littorin att lova en lagändring/skärpning. Man blir dock fruktansvärt upprörd när man ser vad som pågår och det gäller givetvis mycket annat men just mentalitet är av en helt annan värld. Det är verkligen en fruktansvärt bra program med riktigt bra reportrar. Äntligen har Janne hittat sin nisch och givetvis är alla de andra riktigt bra. Måste dessutom nämna Frida Metso som jag pratat om innan, hon bör lägga av med politik för hon har några idéer och lösningar som är helt absurda. Bland annat att vi svenskar inte ska ha rätten att utfärda arbetstillstånd och uppehållstillstånd, utan fattiga som rika ska kunna åka hit och jobba om de vill. Hur var det nu man sa i skolan - Utan lagar och ordning skapas kaos.

J9

Inga kommentarer: