tisdag, februari 26, 2008

ETT NYTT LAND

Så har den 74:e staten växt fram ur forna Jugoslavien. Ska jag vara ärlig så är jag inte helt klar över vad som gäller och hur det egentligen ligger till men jag skriver om det ändå på grund av intresse på olika sätt. Det har varit svårt att undgå det den senaste tiden, att Kosovo har brutit sig loss från serbernas grepp och bildat en egen stat. Snabbt har flera stora och tunga länder godkänt deras statsbildning men själv måste jag faktiskt säga att jag är en aning skeptisk. Det är väl det jag menar med att jag är lite osäker på hur det ligger till! För har de någon utpräglad demokrati eller ledarskap i Kosovo, är det några som regera eller hur funkar systemet där? Har man en egen poliskår, skola och vård osv? Det är ju rätt mycket som ska till och det kan hända att Kosovo skötte sig självt innan men frågan är om allt är klart för det som behövs när man bildar en stat. Visst det kanske växer fram så småningom men det är väl även det som oroa lite. Kosovo är ännu en stat som kommit från forna Jugoslavien på en relativt kort period. När mina föräldrar (bland annat) semestrade där för cirka 20 år sedan så va allt hur bra som helst och det syntes ingeting att det skulle varit uppdelat eller liknande. Det var fint där och byborna va snälla och föräldrarna hade en riktigt bra semester där. Visserligen dök ju Milosevic upp, det utbröt ett krig där men lyckades han verkligen dela folket så skarpt som det är nu? Att olika etniska grupper inte kan leva tillsammans? I första intrycket så blir man glad att folk känner sig befriande och där är några i mitt fotbollslag som är kosovoalbaner och tycker det är härligt med en egen stat. Men när vi kommer dit hän att vi inte kan leva tillsammans på grund av att man inte är av samma ursprung (vilket vi ifs är från början) så kommer det bli kaos. Samerna är en minoritet i Sverige men de skapar ingen egen stat i vårt land, det finns visserligen flera som vill det men ändå är det så att de lever i samhället och fyller sin funktion, för det är ju trots allt skönt att vi alla inte är lika. Skulle de afroamerikaner i USA plötsligt bilda en egen stat för att de känner sig förtryckta vilket de sannerligen är ännu i vissa delar av USA. Det finns exempel överallt och det finns exempel även där grupper försöker bilda stat men inte fått FN och EU stöd. Vi bör nog akta oss för en allt för stor indelning beroende på ursprung då vi tappar mångfalden i vårt samhälle. Nu säger jag inte att det var fel eller rätt med Kosovos "befrielse" men man bör vara aktsam för ursprungsindelning, även om det än så länge inte är någon fara på taket.

J9

Inga kommentarer: