tisdag, februari 12, 2008

JUDAR & MUSLIMER

Det är ju en het debatt, att bara nämna judar och muslimer kan skapa starka reaktioner och det är just det som är problemet. Nuförtiden har principen tagit över förnuftet. Det är trots allt ett krig/debatt som kanske aldrig kommer att lösas, att judar och muslimer lever sida vid sida. Egentligen är det ju inte speciellt svårt och det är just där som principen tar över. Det är ju trots allt inte svårt att leva sida vid sida med någon som inte tänker som en själv men ändå klarar dessa inte av det. Just för att deras förfadrar säger att det inte går och för att de själva säger att det inte går. Men skulle man prova hade det säkert gått bra utan att prata religion med varandra, utan man går och handlar där man handlar, man idrotta där man idrottar osv. Inga problem ju. Steve Marshall var en stor hjälte på sin tid och blev bland annat förebilden till marshallhjälpen. Han sade då USA började fundera på att ockupera Palestina och sända över judarna dit - de som levde i landsflykt efter andra världskriget - att man starta ett krig som aldrig kommer att ta slut. När man som jag är född i Sverige - landet lagom - så är man automatiskt kristen och medlem i Svenska Kyrkan, något som man kan ändra på när man är myndig givetvis. Själv så är jag öppen kristen även om man inte kan kallas för ortodox på något sätt. Jag tror dock att vår uppväxt är helt klart mycket sundare än för judar och muslimer. Jag dra inte alla över samma kam men jag tror att judar och muslimer växer upp med ett mycket större hat över andras religioner och samtidigt tro att sin egen religion är den enda rätta. Visst, så är det ju för mig men samtidigt så bryr jag mig inte om vad andra tycker och tänker när det handlar om just religion. Det är ju trots allt vad jag tror på som är det viktiga när det handlar om religion. Det påverka ju inte andra så som politik kan göra. Såg ett program häromdagen där det handlar om små judiska barn som kastar stenar och skräp på muslimer just för att barnen inte kan dömas för något, alltså låter föräldrarna sina ungar att i princip misshandla andra människor. Här tror jag att judarna är värst, att de tror de är över alla andra människor som inte är judar. Något som präntas in från barnsben och då givetvis är svårt att bortse från. Om jag själv hade blivit påverkad av föräldrar vid ung ålder så hade jag säkert haft en uppfattning som i andras ögon varit helt snett. Jag blir inte frustrerad över religionerna utan just handlandet i religionernas namn, när det egentligen inte är något annat än brottsligt. Judarna menar bland annat att Israel och Palestina tillhör judarna för att Gud lovade denna mark till sitt folk. Visst står det så i bibeln men trots allt handlar det ju om historian. Ukraina tillhör ju inte Ryssland bara för att Sovjet styrde över Ukraina förr. Det som händer händer och det gäller ju alla länder. Krig, klimat och ihopsammansättningar bidrar till länders styre och mark. Det är ju helt befängt att rättsliga sitt krig genom vad som står i bibeln och på så sätt kan man ockupera land som inte tillhör en. Man för ju trots allt inte krig utan man använder sig av terror för att trycka ner det muslimska landet. Nu inte allt ont om judar - Jesus var ju trots allt jude - utan muslimer har sina brister. Att ständigt komma upp med nya lagar och tolkningar av koranen är helt motbjudande. Om det här med avbildningen av Muhammed profeten. Det har gjorts i många år men plötsligt är det inte ok och man blir förbannade över ingenting. Däremot får man inte avbilda deras Gud men Muhammed var ju bara en profet alltså är det en helt ny tolkning som helt har gått överstyr. Dock är det något som går över för varje dag publiceras bilder på Muhammed, det är bara att Google söka. =) Dessutom är muslimerna helt klart värre när det handlar om extremism, men för att inte skriva världens längsta blogginlägg får jag väl sluta nu. Men det är ett intressant ämne och man kan skriva hur mycket som helst och jag har säkerligen glömt att skriva lite för att lättare visa vad jag menar. Men liksom Marshall drömmer jag om ett Israel och Palestina sida vid sida i religionernas centrum - Jerusalem - och likadant i resten av länderna. För jag vill gärna besöka dessa heliga platser en dag utan att vara rädd för mitt liv eller andras.

J9

Inga kommentarer: