onsdag, maj 02, 2007

EN SJUKGYMNAST

Kan ju lätt undra ibland hur pass väl en kropp fungerar? Om man trycker lite där så ska det bli bättre där och om jag vrider här så blir det bättre här! Ganska så otroligt egentligen hur en kropp fungerar och hur pass sammansatt det är. Så länge det inte är en skada så kan det mesta ändras till det rätta genom att böka på ryggen. Fantastiskt! Jag har gått hos en sjukgymnast de senaste 3 veckorna (1 gång/vecka) och ska dit nu imon med. Första gången jag blev ditskickad va för 1,5 år sen då min "nya" tränare va orolig för mina ljumskproblen och denna sjukgymnast, Anneke De Vries, hittade direkt mitt problem som satt i bäckenet. Ena muskeln på vänstersida hade dratt in sig för långt och därför va vänstersidan överbelastad samtidigt som högersidan inte alls va lika stark. I princip gått lite snett med rygg och kropp, dock så liten marginal att det inte går att se med blotta ögat, och därför dessa ljumskproblem uppstår då jag idrotta rätt mycket. Har sluppit ljumskproblemen helt men har dock alltid haft problem med baklåren och nu den senaste tiden har vänster ben kännts lite stelt och osmidigt. Återigen till sjukgymnasten som hittade problemet. Dock denna gång lite allvarligare, min rygg va lite sned och det orsakar återigen snedbelastning. Dock har nog ryggen varit så en längre tid och hon bad om ursäkt för att hon missade det vid förra behandlingen. Hon har börjat från nacken och tagit en bit i taget, på väg ner mot korsryggen. Efter första besöket hade jag ständig värk och va mycket stel vilket också visade sig under träning och matcher. Nu efter 2 besök till så har det mesta rättat sig och till min stora lycka så har kroppen svarat positivt. Jag har alltid varit väldigt snabb och smidig och den senaste tiden har det mer varit tvärtom. Nu äntligen, kanske efter 4-5 år, känner jag mig mer smidig och snabbare och kan ta ut steget mycket mer utan att riskera bristning i baklåret. Det är otroligt hur tydligt fel syns när man verkligen vet var man ska titta. Vi har stått framför spegeln och hon har ritat var egentligen kroppslinjen ska gå och man verkligen ser hur sned kroppen är. Men det är en fröjd att känna det mesta har kommit tillbaks och det känns också utåt, mycket gladare och mycket mer energi sprudlar verkligen ut från kroppen så efter behandlingen kan man kanske, till slut, köra för fullt. ** Varför då berätta om sina problem och om sjukbehandlingar speciellt när jag ofta är den typen som håller mina problem för mig själv!? Jo, nämligen att även den inbitne "smålänningen" kan ge med sig och uppskatta den läkarvård som finns. Så har man problem med sin kropp är det inte försent att göra nånting åt det - utan besök nån sjukgymnast och se vad som kan göras åt problemet. Nu hade jag tur att komma till en mycket erkänd och duktig sjukgymnast som även fått göra en del nationella uppdrag, för det finns undantag även bland sjukgymnaster. Det har jag fått erfara från tidigare år. Och om ni undrar över hennes namn så är hon från Holland men gift med en svensk.
Ta väl hand om din kropp - den är helt klart värd det.

J9

Inga kommentarer: