onsdag, maj 16, 2007

MOLITVA

Årets Eurovision Song Contest är nu över (lördags) och jag kan fortfarande inte fatta vad som hände. Jag kanske va lite patriotisk när jag trodde att The Ark skulle vinna och om de inte skulle göra det så trodde jag iaf på en Topp 5 placering likt Carolas förra året. När man lyssna på alla bidragen så är det ju inte en helt fel tippning - ändå va man hur långt efter som helst. Hur tänker egentligen vissa länder och få de verkligen höra alla låtar eller de få bara rösta på vissa låtar!? Är det forfarande diktatur i de flesta östländer!? Så prata alla om att öst & väst inte finns längre och att man få vänja sig vid att öst har en annan musikkultur osv. Det kan jag helt ta, jag är inte den som är den, men de behöver ju inte ringa och rösta på Ukraina, Bulgarien och Rumänien (för att bara nämna några urkassa låtar) bara för att vara snälla eller för att stödja deras brist på musikkompetens. Man blir fruktansvärt frustrerad och undrar hur de tänkte när de bestämde sig för att rösta på just den istället för den andre. Nä, jag tro nog att i vissa länder där (de flesta då) inte får rösta på vem de vill och dessutom så fiffla man lite med sammanställningen. Lätt hänt ju! Tyckte det va oehört skönt att Serbien vann med Molitva låten för jag hade gått under jorden om Ukraina hade vunnit även om det hade inneburit att Christer Björkman helt hade försvunnit från Schlagersammanhang. Inte ens värt det.! Serbien låten va ändå bra men ändå blir man så förbannad. Tycker som så många säger att det va bättre förr. När de hade orkester istället för färdiginspelad musik & kör, när de hade en jury som bestämde placeringarna. Då hamnade åtminstonde de 5 bästa låtarna överst, det är bara på de senare åren som det har varit mer Hawaiiplacerat pga av ringröstning. Tycker inte bara synd om The Ark utan även Finlands bidrag och fler därtill som inte fick den placering som de va förtjänta av.
Dessutom tycker jag att man ska köra den svenska modellen även i Schlager EM. Att man har 2 eller 3 semifinaler (kval) där alla länder ställer upp. Inga som är direktkvalificerade pga förra årets resultat eller för att de betalar så mycket pengar (kan ju anses vara mutor annars - eller?), kanske de som vinner bör va direktkvalificerade men inga andra. Sen går de 8 bästa låtarna vidare till final, om man har 3 uttagningar annars 10-12 om man har 2, och sen final. Det måste väl ändå anses som rättvist och då finns det plats för samtliga länder i Europa och även då Israel men även Palestina som jag hört snart antagligen få va med i denna cirkus. Sen blir man av med den fördelen av att delta i kvaltävlingen så som det är nu - tendens att det går bättre då i finalen. Orka inte ens nämna Ukrainas låt nått nämvärt - roligt att de har humor i det landet med. Jag trodde ifs först att deras poäng handlade om sarkasm och inte egentligen va utdelade poäng till Ukraina men jag har inte hört nått mer så antar att det va deras poängskörd och att de slutade 2:a. Tragiskt - Patetiskt. Nä, snälla Björn & Benny - rädda Schlager EM innan det är försent. Skriv en låt till Helen Sjöholm och kanske Tommy Körberg. Övertygad om att vi vinner då - lika övertygad som jag va när det gällde The Arks topplacering.!

Transmission commancing

J9

Inga kommentarer: