torsdag, maj 31, 2007

EUCATASTROPHE

En av mina favoritfilmer är Sagan Om Ringen trilogin som jag delar med många andra. Sen är man ju lite gö nördig och varit på en del Sci-Fi mässor och fått autografer av bl.a Elijah Wood (Frodo), Sean Austin (Sam) och Andy Serkins (Gollum). De har fått skriva sina autografer på mina dvd-extended versions av filmerna - de är trots allt mycket bättre än bioversionen. För ett par veckor sedan tänkte jag även se de dära bakom filmen skivorna som man få med. De bruka bli mest liggandes kvar i fodralet men tänkte att jag ville kolla in dem med. Verkligen mycket material måste jag säga men har bara en skiva kvar av 6. Puh. Finns verkligen mycket intressant i dessa och man blir nästan förstummad ibland på hur de gör film. De ta upp en del kring J.R.R Tolkiens tillvägagångssätt och det faktum att han har skapat flera fullständiga språk och dessutom låter det ju så vackert, tex Qenya (tro jag det heter). Hans tankesätt är rätt imponerande och hur han hela tiden verka i det logiska även om det resultera i otroliga sagor. Fastnade på nått sätt för hans ord eucatastrophe. Ska förklara det ordet med. Alla vet ju att katastrof uppstår från nått som är bra och sen går över till nått som är dåligt. Tolkien menade att vi har så mycket motsatser till varann att det även borde finnas till ordet katastrof. Så därför skapade han ordet (är det så - va han först eller?) eucatastrophe som då i sin tur betyder nått som går från dåligt till bra. Det är ju fantastiskt. ** Vet dock inte riktigt hur det ska översättas till svenska, kollade i en svensk-engelsk ordlista men ordet fanns (givetvis) inte med. Så nu har jag lärt mig nått nytt. Så måste jag ta med nått som jag såg vid nått tillfälle igår, kan dock inte minnas från vad!
En scen: - How can you be sleeping with my mom? Lite paus:
- What kind of dad are you? **

J9

Inga kommentarer: